شنبه تا چهارشنبه 8:30 صبح تا 16:30 و پنج شنبه ها تا 13:00

آب شیرین کن خورشیدی

فهرست

5/5 - (2 امتیاز)

در مورد آب شیرین کن های حرارتی می توان از انرژی خورشیدی نیز بهره گرفت که از جمله پر اهمیت ترین کاربرد های انرژی های تجدید پذیر می باشد . در فرآیند آب شیرین کن خورشیدی می توان به طور مستقیم از انرژی خورشید جهت تولید آب مقطر در کلکتور خورشیدی استفاده کرد و یا می توان به روش غیر مستقیم و با بهره گیری از کلکتورهای خورشیدی جهت تولید گرما با ترکیب روش های مختلف از جمله آب شیرین کن چند مرحله ای، اسمز معکوس و الکترودیالیز استفاده کرد .

تولید آب شیرین و خالص از آب های شور و یا دریائی به روش انرژی خورشیدی به این نحو است که زمانی که پرتو های خورشید جذب دریا می گردد ، باعث به وجود آمدن بخار آب می شود و در نتیجه ی تولید این بخار آب ، بارندگی رخ می دهد . آبی که بخار شده بالاتر از سطح دریا می رود و به واسطه ی وزش باد جا به جا می گردد. زمانی که این بخارهای تولید شده به نقطه ای به نام شبنم برسند، پروسه ای به نام تصعید انجام می شود و بنابراین آب شیرین به صورت آب باران به وجود می آید .

آب شیرین کن خورشیدی
آب شیرین کن خورشیدی

میزان مصرف نفت برای تصفیه آب

پروسه تصفیه و شیرین سازی آب ، عموما انرژی زیادی را مصرف می نماید تا از آبی شور مقداری آب شیرین و خالص تولید نماید . بر اساس تحقیقات صورت گرفته برای تولید حدودا 1000 مترمکعب آب شیرین در روز نیاز به حدودا 10000 تن نفت در هر سال داریم .

این موضوع جای تامل دارد ، چرا که مصرف قابل توجه و پرهزینه ای است که بسیاری از نواحی گرم و خشک در جهان با آن سروکار دارند . در کشورهای نفت خیز ، کارخانه های بزرگ آب شیرین کن از سوخت های فسیلی استفاده می کنند اما در کشورهایی از جهان هم هستند که نفت لازم را برای استفاده از روش های بالا را ندارند .

بر اساس آمار اخذ شده توسط سازمان بهداشت جهانی بیشتر از یک میلیون از جمعیت جهان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی محروم هستند که بیشتر این جمعیت شامل جمعیت های روستایی هستند .

امروزه در مناطق دورافتاده به دلیل هزینه های بالای سوخت های فسیلی و برای جلوگیری از آلودگی هوا توجه ویژه ای به استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر  هم چون انرژی خورشیدی می شود .

دستگاه آب شیرین کن خورشیدی
دستگاه آب شیرین کن خورشیدی

در پایان لازم به ذکر است که مدیریت و کادر متخصص شرکت فنی مهندسی ایکو به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های فعال در زمینه طراحی ، ساخت و تولید انواع سیستم های آب شیرن کن و دستگاه های RO در ظرفیت های مختلف ، آمادگی خود بابت ارائه انواع خدمات ساخت ، تولید و فروش و مشاوره و آموزش به همه عزیزان را اعلام می دارند .

اطلاعات بیشتر در ویکی پدیا 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *