شنبه تا چهارشنبه 8:30 صبح تا 16:30 و پنج شنبه ها تا 13:00

تاثیر فیلتر ممبران فیلمتک بر آب با ناخالصی بالا

فیلتر ممبران

فهرست

Rate this post

عملکرد فیلتر ممبران در شهرهایی که ناخالصی آب بالاست مانند اصفهان

جالب است بدانید که در زمان های گذشته، برای تصفیه آب ناخالص شهرهایی چون اصفهان و شهرهای مختلف کشور، از فیلترهای معمولی استفاده می کردند و این فیلترها هم فقط می توانستند گل ولای و رسوبات موجود در آب را حذف کنند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی روشی جدیدی به نام اسمز معکوس ( با استفاده از فیلتر ممبران ) ابداع شد که با بهره گیری از این روش عمل تصفیه ی آب بسیار دقیق تر از قبل انجام می شد.

توجه داشته باشید که یکی از مهم ترین و اساسی ترین اجزای دستگاه های تصفیه آب، ممبران است و دستگاه هایی که فیلتر ممبران دارند، بازده شان بسیار بالا است و این قضیه بدان علت است که ممبران عمل تصفیه ی آب را بدون هیچ افزودنی انجام می دهد و از طرف دیگر بسیار مقرون به صرفه می باشد.

حذف فلزات سنگین توسط ممبران

ممبران تصفیه آب، تمامی نمک های محلول و غیر محلول در آب اصفهان و شهرهای دیگر کشور را شناسایی می کند و مانع از عبور نمک ها از غشا می شود. علاوه براین، اجازه عبور فلزات سنگین موجود در آب که از کودهای شیمیایی خاک، وارد آب شده اند را نمیدهد.

این فلزات سنگین برای سلامتی انسانی بسیار مضر هستند و از آنجاییکه این فلزات از مولکول های آب بزرگ تر می باشند، در فیلتر ممبران باقی می مانند و پس از آن وارد فاضلاب می شوند.

سوراخ های موجود درسطح ممبران مانع از عبور ناخالصی های موجود در آب می شود و فقط اجازه عبور به مولکول های آب را می دهد.

فیلتر ممبران فیلمتک شامل یک لایه ی غشایی کامپوزیتی می باشد و کیفیت تصفیه آب در ممبران هایی که 13 لایه هستند ، بسیار بالا می باشد. دقت تقریبی این فیلتر ممبران های 13 لایه در حدود 99 درصد تخمین زده شده است. آبی که از این فیلترها عبور می کند و از دستگاه تصفیه آب خارج می شود، تمیز و عاری از هرگونه ناخالصی است.

عملکرد فیلتر ممبران چگونه است؟

فیلتر اسمزی یا همان فیلتر RO با اختلاف غلظت و فشار کار می کند. این بدان معنی است که می تواند فشار و غلظت ناخالصی های موجود در آب اصفهان و یا هر شهر دیگر را شناسایی و مانع از عبور ناخالصی های موجود در آب بشود.

آبی که سرشار از ناخالصی باشد نمی تواند از داخل ممبران رد بشود، به دلیل اینکه، سوراخ هایی که در سطح یک ممبران تعبیه شده اند، قطرشان به قدری است که فقط اجازه عبور مولکول های آب را می دهد و ناخالصی هایی که ابعادشان در مقایسه با مولکول های آب بزرگ تر است نمی توانند عبور کنند.

بنابراین، آب خالص از لایه های ممبران رد می شود و آلاینده هایی که اجازه ی عبور به آن ها داده نشده، وارد فاضلاب می شوند. در ممبران دو مجرا وجود دارد یکی از این مجراها برای عبور آب و دیگری برای رفتن ناخالصی ها به فاضلاب تعبیه شده است.

توجه داشته باشید که فشار لازم برای عبور سریع تر مولکول های آب در روش اسمزی توسط پمپ تامین میشود.

لازم به ذکر است که بعضی از ناخالصی ها مانند انواع ویروس ها حتی ابعادشان نسبت به مولکول های آب نیز کوچکتر است و همراه با مولکول های آب از فیلتر ممبران رد می شوند، به همین علت است که در داخل یک دستگاه تصفیه آب علاوه بریک فیلتر ممبران، 5 تا 7 فیلتر دیگر هم در دستگاه به کار می برند و هر کدام از این فیلترها وظایف مجزایی دارند.

پس می توان نتیجه گیری کرد که نه تنها فیلتر ممبران نمیتواند تمامی آلاینده های موجود درآب را حذف کند، بلکه هیچ فیلتردیگری هم نمیتواند این کار را به تنهایی انجام بدهد. ولی می توان ادعا کرد که یکی از اصلی ترین فیلترهای دستگاه تصفیه ی آب فیلتر ممبران می باشد.

نگهداری از فیلتر ممبران در اصفهان

فیلتر ممبران بسیار آسیب پذیر و حساس است و آبی که وارد فیلترممبران می شود، لازم است که حتما از مراحل پیش تصفیه گذشته باشد.

با توجه به میزان زیاد گچ و ناخالصی در آب اصفهان، برای اینکه فیلتر شما عمر مفیدش افزایش یابد، همواره دو نکته را به خاطر داشته باشید:

استفاده از فیلتر رسوب گیر

نخست اینکه، ذراتی که در آب شهر اصفهان و یا شهرهای دیگر وجود دارند و بزرگ تر از 10 میکرون هستند، باعث گرفتگی سوراخ های غشا ممبران می شوند و مسیر جریان آب را کاملا می بندند. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی باید قبل از اینکه آب وارد فیلتر ممبران بشود، با کمک یک فیلتر رسوب گیر الیافی تمامی ذرات معلق مانند گل و لای، شن و ماسه و… را حذف کنیم.

لازم به ذکر است که آسیب پذیری فیلتر تاحدی است که اگر ذرات کربنی موجود در فیلترهای پیش تصفیه  وارد فیلتر  بشوند، آسیب بسیار زیادی به ممبران وارد می شود.

عدم ورود کلر به فیلتر ممبران

نکته دیگر اینکه، غشا فیلترممبران در برابر کلرو ترکیبات حاوی کلر در حدی آسیب پذیر است که کلر می تواند غشا ممبران را پاره کند و فیلتر در مواجه با کلر از کار می افتد. برای اینکه از این قضیه پیشگیری کنیم لازم است که با کمک فیلترهای پیش تصفیه ی کربنی قبل از ورود آب به داخل ممبران ،  کلر، فنل و سایر ترکیبات شیمیایی را از بین برود تا فیلتر ممبران از آسیب رسیدن در امان بماند.

خرید فیلتر در اصفهان

قبل از خرید فیلتر ممبران در اصفهان و یا شهر موردنظر خود دقت کنید که فیلتر کیفیت خوبی داشته باشد. مشخصات و قابلیت های ممبران مورد نظر خود را بادقت بررسی کنید و قبل از تصمیم گیری برای خرید هر مارکی از فیلتر ممبران در مورد ویژگی ها، قابلیت ها و راندمان آن تحقیقات لازم را بعمل آورید و در مرحله بعدی مارک موردنظر خود را با محصولات مشابه اش مقایسه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

همان طور که می دانید، مارک های تقلبی در بازار اصفهان و شهرهای دیگر کشور به وفور یافت می شوند، پس بهتر است از نمایندگی های رسمی شرکت های تولید کننده و دارای مجوز، خرید خود را انجام دهید. توجه داشته باشید که هنگام خرید برچسب اصالت کالا را نیز دریافت کنید تا از اصل بودن فیلتر موردنظر مطمئن شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *