شنبه تا چهارشنبه 8:30 صبح تا 16:30 و پنج شنبه ها تا 13:00

نیترات موجود در آب آشامیدنی

نیترات موجود در آب آشامیدنی

فهرست

Rate this post

آیا از وجود نیترات در آب آشامیدنی و عواقب آن بر سلامت انسان آگاه هستید؟برای حفظ سلامتی انسان ، نوشیدن آب سالم و عاری از نیترات از اهمیت بالایی برخوردار است.وجود مقادیر زیادی از نیترات در آب آشامیدنی برای سلامتی انسان مضر است و میتواند حتی خطر ابتلا به سرطان را در انسان افزایش دهد.اسمز معکوس ro ، تقطیر و سیستم تبادل یونی همه می توانند در تصفیه آب برای از بین بردن نیترات مورد استفاده قرار گیرند.با این حال ، این سیستم های تصفیه آب گران هستند و برای عملکرد مؤثر نیاز به مراقبت دقیق دارند.

چگونه نیترات وارد آب آشامیدنی ما می شود

به منظور رشد مناسب و افزایش بازدهی گیاه ، از کودهای نیتروژن دار استفاده می شود.نیترات ها به داخل خاک نفوذ می کنند و از طریق خاک ، آب های زیرزمینی نیز آلوده شده و اینگونه نیترات وارد آب آشامیدنی ما می شود.نیترات هم چنین از طریق منابعی دیگر مانند: نشت خطوط فاضلاب ، زباله های حیوانات ، ضایعات فرآوری مواد غذایی و فرایندهای صنعتی وارد آب آشامیدنی ما میشود.

چگونه نیترات وارد آب آشامیدنی ما می شود
خطرات سلامتی آبی که با مقادیر زیادی نیترات همراه است

وقتی غلظت نیترات در آب آشامیدنی بالاتر از حد مجاز باشد ، نگرانی دارد.نیتریت وارد جریان خون شده و به هموگلوبین متصل می شود و آن را به متاموگلوبین تغییر می دهد.متاموگلوبین اکسیژن را به طور مؤثر حمل نمی کند که می تواند منجر به آسیب مغزی شود.

شیرخواران و زنان باردار یا شیرده به ویژه در معرض مشکلات سلامتی در اثر نوشیدن آب با میزان نیترات بالای 10 میلی گرم در لیتر قرار دارند.

نیترات زیاد در آب آشامیدنی می تواند باعث “سندرم کودک آبی” یا متموگلوبینمی شود که این بیماری به ویژه در نوزادان زیر شش ماه مشاهده می شود.نیترات موجود در آب آشامیدنی همچنین می تواند برخی بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد.مقادیر بالای نیترات در آب آشامیدنی ، برای زنان باردار خطرناک است و معمولا وزن کم نوزاد در زمان تولد به وجود نیترات زیاد در آب نسبت داده میشود.برخی تحقیقات نشان داده است که نیترات ممکن است نقشی در سقط های خود به خودی داشته باشد.

روش های حذف نیترات از آب

حل مسئله نیترات

نیترات بی رنگ ، بی مزه و بی بو است و برای تشخیص آن باید آب را از نظر شیمیایی مورد تجزیه تحلیل قرار داد.شما میتوانید برای جلوگیری از وارد شدن مقادیر زیادی از نیترات به بدن خود ، بجای آب لوله کشی از آبهای بطری شده برای نوشیدن و پخت و پز استفاده کنید و یا قبل از استفاده ، آب را تصفیه کنید.استفاده کردن از آبهای بطری شده ، برای کودکان و زنان باردار بهترین و ارزانترین روش برای کاهش خطرات مربوطه است.

وقتی منبع آب با نیترات آلوده شد ، راه های زیادی برای از بین بردن آن وجود دارد.تقطیر، اسمز معکوس و سیستم تبادل یونی از جمله روش های تصفیه آب جهت از بین بردن نیترات هستند که همه آنها از روش های پرهزینه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *