شنبه تا چهارشنبه 8:30 صبح تا 16:30 و پنج شنبه ها تا 13:00

فرايندهاي اكسيداسيون شيميايي

فرايندهاي اكسيداسيون شيميايي

فهرست

Rate this post

فرايندهاي اكسيداسيون شيميايي به دو دسته تقسیم می شوند اکسیداسیون پیشرفته و کلاسیک.

اکسیداسیون شیمیایی کلاسیک

فرآیندی که توسط عوامل اکسنده من جمله ازن-پرمنگنات-دی کرومات-آب اکسیژنه و….منجر به اکسید کردن مواد آلی و شیمیایی در آب یا پساب می گردد.

کلر

یک ماده اکسنده بسیار متداول می باشد که بیشتر به عنوان گندزدا کاربرد داشته و بصورت مایع ( آب ژاول) و پودر (هیپوکلریت کلسیم) موجود میباشد،کلر به دلیل اینکه یک ماده اکسنده میباشد منجر به کاهش کدورت و حذف بو و طعم می گردد.

پرمنگنات پتاسیم

بصورت بلورهای ارغوانی شکل میباشد و یک اکسنده قوی بوده و در زمان اضافه شدن به آب ایجاد رنگ ارغوانی میکند ولی خاصیت اکسندگی آن در محیط اسیدی فعال میباشد و در محیط قلیایی خاصیت اکسندگی نداشته از پرمنگنات به عنوان اکسنده در تست COD استفاده میشد ولی به دلیل وجود بعضی از ترکیبات مقاوم به اکسید شدن در برابر پرمنگنات،جایگزین آن از دی کرومات پتاسیم استفاده میشود.

پراکسید هیدروژن

یک اکسنده قوی میباشد که در محیط اسیدی فعال میشود و حفظ و نگهداری آن مشکل میباشد به دلیل اکسید شده بخصوص زمانی که در معرض تابش نور خورشید و دمای بالا قرار بگیرد.خاصیت رنگ بری خوبی داشته و در فرآیندهای تصفیه من جمله فنتون یا فتوفنتون یا الکتروفنتون قابل استفاده بوده و به عنوان فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته شناخته میشود.

ازن

ازن با اینکه یک عامل اکسنده قوی میباشد ولی بیشتر به دلیل خاصیت گندزدائی بسیار قوی و رنگ بری و حذف بو و طعم بیشتر مطرح و قابل استفاده بودهو بیشترین کاربرد آن در فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب در موارد گندزدائی و کاهش بارمیکروبی پساب ها میباشد و سرعت واکنش آن 3000 برابر از کلر سریع تر میباشد همچنین چنانچه در محیط های قلیایی استفاده شود تشکیل رادیکال هیدروکسیل داده و قدرت اکسندگی آن بسیار تشدید شده.

پروسه اكسیداسیون پیشرفته(AOP)

فرایندهای اکسنده شیمیایی که در آن تولید رادیکال هیدروکسیل شود را فرآیند AOP یا اکسیداسیون پیشرفته میگویند.فرآیندهای AOP چندین نمونه هستند من جمله تزریق ازن در محیط قلیایی-فرآیند فنتون-تزریق ازن به همراه آب اکسیژنه در حضور اشعه فرابنفش-تزریق اکسید تیتانیوم در حضور اشعه فرابنفش- این فرآیندها جزو قویترین فرآیندهای اکسیداسیون شیمیایی بوده و دارای بالاترین قدرت اکسید کنندگی میباشند ولی عموما به دلیل تخصص بالا و هزینه بر بودن و دارا بودن شرایط خاص در صنعت زیاد مرسوم نبوده .

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه آب شیرین کن صنعتی RO اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *