شنبه تا چهارشنبه 8:30 صبح تا 16:30 و پنج شنبه ها تا 13:00

چه مواردی باعث آلودگی آب ها میشود

فهرست

4.1/5 - (627 امتیاز)

آلودگی آب

آب یک منبع اساسی است که زندگی همه موجودات زنده روی کره زمین را تضمین می کند.با این حال ، کمبود و آلودگی آن باعث می شود میلیون ها نفر از مردم به این دارایی که بسیار مورد نیاز است دسترسی کم داشته باشند.اگرچه با استفاده از دستگاه هایی مثل اسمز معکوس ، سختی گیر رزینی ، دستگاه تصفیه آب خانگی و غیره میتوان تا حدودی آلودگی آب را برطرف کرد ، اما ابتدا لازم است از دلایل آلودگی آب اطلاع پیدا کرده سپس از آلودگی آن جلوگیری شود.

مشکل آلودگی آب ، سلامتی انسان را به خطر می اندازد.آب آلوده سالانه موجب مرگ تعداد بی شماری از افراد در سراسر جهان می شود.اما آیا میدانید آلودگی آب چیست؟آلودگی آب هنگامی رخ می دهد که مواد مضر ، اغلب مواد شیمیایی یا میکروارگانیسم ها ، وارد یک رودخانه ، دریاچه ، دریا و اقیانوس شوند و کیفیت آب را کاهش داده و آن را برای انسان یا محیط زیست سمی کنند. این آب باید ابتدا توسط دستگاه آب شیرین کن تصفیه گردد.( در دستگاه های تصفیه آب از فیلتر ممبران جهت جلوگیری از ورود ناخالصی به آب استفاده می گردد.)

دلایل آلودگی آب متفاوت است و ممکن است طبیعی و یا انسانی باشد.با این حال ، شایع ترین علل آلودگی آب ، موارد انسانی است که از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

آلودگی آب ناشی از فعالیت های کشاورزی 

ورود کودها ، سموم دفع آفات ، حشره كش ها و آلاينده هاي ديگر به درون آب هايي مانند درياچه ها ، رودخانه ها ، دریاها و آبهای زیرزمینی.

آب شیرین کن

همانطور که همه شما میدانید ، ما برای تامین بخش قابل توجهی از آب آشامیدنی مورد نیاز خود ، به آب های زیرزمینی متکی هستیم.حال سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی راه خود را به سفره های آب زیرزمینی باز کرده و موجب آلودگی آنها می شوند.

نشت لوله های فاضلاب 

نشت خطوط فاضلاب ممکن است ، آلاینده هایی را به آبهای زیرزمینی اضافه کند و آلوده کننده آبهای سطحی باشد.بعلاوه حدود 80 درصد از فاضلاب های جهان ، عمدتا بدون تصفیه شدن ، به محیط زیست ریخته می شوند و رودخانه ها ، دریاچه ها و اقیانوس ها را آلوده می کنند.

ریختن زباله های صنعتی درون آب

یکی از مواردی که باعث آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی می شود ، وارد کردن مستقیم زباله های صنعتی حاصل از کارخانه ها ، بیمارستان ها و غیره درون آب ها و یا رها کردن آنها در سطح زمین است ، بدون آنکه تصفیه شوند.زباله های صنعتی دارای آلاینده هایی مثل سرب ، جیوه ، نیترات و دیگر مواد شیمیایی مضر هستند که همه این موارد می توانند به ما و محیط زیست آسیب وارد کنند.گرچه در حال حاضر ، با تصفیه فاضلاب های صنعتی ، پکیج تصفیه فاضلاب از بروز چنین مشکلی جلوگیری شده است ، اما با این وجود هنوز هم بسیاری از صنایع هستندکه مدیریت پسماند مناسب ندارند و زباله های خود را درون رودخانه ها ، دریاچه ها و دریاها وارد می کنند و این یک فاجعه است.

اثرات آلودگی آب

بیماری ها

نوشیدن یا مصرف آب آلوده به هر طریقی تأثیرات مخربی بر سلامتی انسان دارد.نوشیدن آب آلوده باعث ایجاد بیماری حصبه ، وبا ، هپاتیت و بیماری های مختلف دیگر می شود.برای جلوگیری از مبتلا شدن انسان به این بیماریها آب را قبل از مصرف باید تصفیه کرد.برای این منظور از تکنولوژی های مختلفی استفاده میشود که یکی از روش ها استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی است که برای تبدیل آب شور به آب شیرین از این دستگاه استفاده میشود.

تخریب اکوسیستم ها

اکوسیستم بسیار پویا بوده و به تغییرات حتی کوچک در محیط پاسخ می دهد.عدم کنترل آلودگی آب ، می تواند باعث نابودی یک اکوسیستم شود.

 تأثیرات زنجیره غذایی

اختلال در زنجیره های غذایی هنگامی اتفاق می افتد که سموم و آلاینده های موجود در آب توسط حیوانات آبزی (ماهی ، صدف و غیره) مصرف شده و سپس توسط انسان مصرف شوند.

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *