شنبه تا چهارشنبه 8:30 صبح تا 16:30 و پنج شنبه ها تا 13:00

فرآیندهای غشایی ممبران در تصفیه فاضلاب

فهرست

5/5 - (3 امتیاز)

در مواجهه با کمبود آب ، جهان در صدد بررسی تمام گزینه های موجود در زمینه کاهش بهره برداری از منابع آب شیرین محدود میباشد. یکی از مطمئن ترین روش ها، پکیج تصفیه فاضلاب می باشد. با افزایش جمعیت ، فعالیت های صنعتی و کشاورزی ‚ به گونه ای فزاینده افزایش می یابد که بتواند نیازهای گسترده انسان را تأمین کند. این فعالیت ها حجم زیادی از فاضلاب را تولید می کند که از آن می توان آب را برای اهداف بسیاری بازیابی کرد. با این حال ، پیشرفت در فرآیندهای تصفیه فاضلاب به منظور تولید فاضلاب قابل استفاده در اهداف صنعتی ، کشاورزی و خانگی ضروری است. فن آوری های غشایی به عنوان گزینه ای مناسب برای بازیابی آب از جریانهای فاضلاب مختلف برای استفاده مجدد پدید آمده است. این تحقیق به بررسی فناوری های غشایی در روند تصفیه فاضلاب ، مزایا و معایب آنها می پردازد. همچنین ، بحث در مورد رسوب گذاری غشاها ، تمیز کردن غشاها و ماژول های غشایی انجام می شود.

تمام فعالیت های بشر وابسته به آب است. با افزایش جمعیت انسانی ، روزانه مقادیر زیادی از فاضلاب تولید می شود که حاصل از مصارف خانگی ، صنعتی و کشاورزی میباشد. با این حال ، منابع آب شیرین کن برای تأمین نیاز جمعیت روزافزون پاسخگو نیستند. این امر منجر به رقابت شدید و توزیع ناعادلانه منابع محدود آب شیرین در بخش های مختلف شده است. در نتیجه ، بسیاری از مردم جهان ، به ویژه در کشورهای در حال توسعه ، دسترسی به آب آشامیدنی ندارند. هم چنین مزارع از دسترسی به منابع آب کافی برای آبیاری و تولیدات دامی برخوردار نیستند. شواهد این شرایط در سراسر جهان به ویژه در خاورمیانه ، آفریقا ، آسیا و آمریکای لاتین مشاهده می شود. این واقعیت ها بسیار چشمگیر است ، به عنوان مثال 2.1 میلیارد نفر در خانه های خود بدون دستیابی به آب آشامیدنی مطمئن زندگی می کنند و نزدیک به چهار میلیارد نفر در حداقل یک ماه از سال ، کمبود شدید آب را تجربه می کنند.

آیا تولید فاضلاب قابل متوقف شدن است؟
تولید فاضلاب اجتناب ناپذیر است زیرا بخشی از زنجیره ارزش را در کلیه بخش های زندگی تشکیل می دهد. در صنعت نفت ، هر بشکه نفت خام فرآوری شده حدود 10 بشکه آب فاضلاب تولید می کند. در گزارشی از زیرساخت های موسسه مهندسان عمران آفریقای جنوبی با عنوان کارت گزارش زیرساختی آژانس برای آفریقای جنوبی ، 2011 ، خاطرنشان شد که به طور متوسط 7589 مگا لیتردر روز‚ پساب در سراسر آفریقای جنوبی منتقل می شود. با استفاده از تصفیه آب خانگی فاضلاب ، منابع آب شیرین می توانند تکمیل شوند و آب آشامیدنی برای همه قابل دسترسی باشد. به نظر می رسد این آشکارترین راه مقابله با کمبود آب است.

فناوری غشایی ابداع جدیدی نیست، طبیعت متفاوت و پیچیدگی فاضلاب باعث پیشرفت بیشتر در زمینه کارآیی، انرژی، کیفیت جریان آب و مهارتهای فنی می شود. اصلاح مداوم غشاء و فرآیندهای غشایی و عناصر غشایی به منظور کاهش رسوب غشاء ، که یک چالش عمده برای فرآیندهای غشایی است ، می‌باشد. امکان ترکیب دو یا چند فرآیند غشایی با روش دیگر ، یا با اشکال دیگر فنآوری مانند انعقاد یا جذب ، به صورت ترکیبی بطور اتوماسیون در بسیاری از تأسیسات تصفیه آب صنعتی فاضلاب مورد بررسی ، توسعه و استفاده قرار می گیرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *