شنبه تا چهارشنبه 8:30 صبح تا 16:30 و پنج شنبه ها تا 13:00

آیا میتوانیم آب شور دریا را به آب شیرین تبدیل کنیم

آیا میتوانیم آب شور را به آب شیرین تبدیل کنیم

فهرست

4/5 - (153 امتیاز)

در مقالات قبلی این سایت در مورد ضرورت تصفیه آب و روش های مختلف تصفیه آب با دستگاه های آب شیرین کن و فیلتر ممبران صحبت کردیم.در این مقاله به شما خواهیم گفت که آب شور دریا را میتوان نمک زدایی کرد یا خیر.لطفا همراه ما باشید.

آب برای همه موجودات زنده بسیار ضروری است.این تقریباً 70 درصد از سطح زمین را در بر می گیرد ، اما این آب اشباع شده با نمک است و قابل مصرف نیست.پس حتی اگر بخش اصلی زمین را آب پوشانده باشد ، در اکثر کشورهای جهان کمبود شدید آب آشامیدنی وجود دارد.دستگاه اسمز معکوس RO به عنوان راه حلی برای حل این مشکل در نظر گرفته شده است که با استفاده از آن آب شور اقیانوس ها را میتوان به آب آشامیدنی تبدیل کرد.

برخی از کشورها مثل اسرائیل ، به سختی به آب های زیر زمینی دسترسی دارند و از این جهت بیشتر آب مصرفی خود را از نمک زدایی آب های شور بدست می آورند. لازم به ذکر است که دستگاه تصفیه آب خانگی در مقیاس کوچک و دستگاه های تصفیه آب صنعتی در مقیاس بزرگتر تولید می گردد و با هم از نظر کاربری تفاوت دارند .

نمک زدایی آب های شور چگونه انجام میشود؟

آب دریا حاوی نمک است.هنگامی که انسان آب دریا می نوشد ، سلول های آنها آب و نمک مصرف می کنند.در حالی که انسان با خیال راحت می تواند مقادیر کمی نمک را مصرف کند ، میزان نمک موجود در آب دریا بسیار بیشتر از آنچه توسط بدن انسان فرآوری می شود ، است ، پس برای مصرف آب دریا ، باید ابتدا آن را نمک زدایی کرد.

فرآیند تبدیل آب شور به آب شیرین ، کار سخت و هزینه بری است ، نمک خیلی راحت در آب حل می شود و پیوندهای شیمیایی قوی ایجاد می کند و شکستگی آن پیوندها دشوار است. انرژی و فناوری برای شیرین کردن آب هر دو گران هستند ، و این بدان معنی است که نمک زدایی آب بسیار پر هزینه است ، اما با وجود افزایش جمعیت و کاهش منابع آب ، بهترین کار برای تامین آب قابل شرب ، تصفیه آب های شور دریا ها و اقیانوس ها است.با استفاده از سختی گیر در دستگاه آب شیرین کن تا حد بالایی شوری آب از بین می رود.

اسمز معکوس

برای تبدیل آب شور دریا به آب شیرین ( نمک زدایی آب دریا ) از روش های مختلفی استفاده میشود که اسمز معکوس و تقطیر رایج ترین روش ها هستند.فناوری اسمز معکوس به طور معمول به انرژی کمتری نسبت به تقطیر حرارتی نیاز دارد و از این رو برای تصفیه آب ، بیشتر از این روش استفاده میشود.

فناوری نمک زدایی با جوشاندن آب آغاز شد.اولین کارخانه نمک زدایی که در سال 1945 در انگلستان ساخته شد ، آب را گرم کرد و آب به بخار تبخیر شد و نمک ها را پشت سر گذاشت و سپس سرد شد و به عنوان آب شیرین متراکم شد.این روش نمک زدایی آب به عنوان اولین روش شیرین کردن آب شناخته شده و هنوز هم در بسیاری از کشورها از این روش استفاده میشود ، اما نمک زدایی حرارتی بسیار پرانرژی است و به همین دلیل بسته به هزینه تامین انرژی می تواند گران باشد.

اسمز معکوس هنگامی رخ می دهد که فشار به محلول املاح بسیار غلیظ (در این حالت ، آب نمک) وارد شود تا از طریق غشایی به محلول با غلظت کمتری تبدیل شود.این فرایند نمک را در یک طرف و فقط حلال (آب شیرین) را در طرف دیگر باقی می گذارد.آنچه از جوشاندن آب به دست می آید ، آب خالص است ، اما روش اسمز معکوس را می توان برای کمک به حذف سایر ناخالصی های موجود در آب ، انجام داد.

4 پاسخ

  1. با خرید یک سازه آب شیرین کن بر پایه انرژی خورشیدی، می توانستیم در هر ساعت دبی بیش از 300 لیتر آب شیرین داشته باشیم و از محل نمک و پتاسیم و سولفات پتاسیم و سایر مشتقات حاصل از تصفیه آب شور ، کلی درآمد هم بدست بیاریم.
    کویر لوت و کویر یزد و دریاچه ارومیه و تالاب های خشکیده و مزارع چروکیده، دیگر از یاد خواهند رفت…
    باید تنها و تنها تاسف خورد بر حال ملتی که مشکلات جامعه و کشورشان را مشکلات خود نمی دانند… همچون داستان دوستانی که سوار بر یک قایق بودند و یکی از ایشان قصد سوراخ کردن کف قایق نمود و به دیگران می گفت که من جای خودم را سوراخ می کنم و مرا با شما کاری نیست.

    بدبختیم بخدا
    دم امارات گرم که اومد و از دانمارک بزرگترینش رو خرید و رفت…
    و تمام تلاشهای من برای فروش یک دستگاه به ایران، به بهانه تحریمها ، نافرجام ماند.

  2. چرا دولت ایران در برابر ورود سیستم های شیرین کننده آب بر پایه انرژی خورشیدی مقاومت می کند؟ در حالیکه ما همجوار آبهای شور خلیج فارس و دریای عمان هستیم؟ آیا بهتر نبود بجای انرژی بی فایده هسته ای، در پی تحقیق و مهندسی معکوس برای ساخت آب شیرین کن های خورشیدی برمی آمد؟
    تاسف باره

  3. بهترین روش همان تبخیر آب شور دریا ها با انرژی گرمای خورشیدی هست در واقع چیزی که خود طبیعت طی میلونها سال خودش انجام می‌دهد و راهکار رو در دسترس انسان گذاشته است اما تا امروز مثل پیچاندن لقمه دو سر عمل شده شخصا اعتقاد دارم اگر یک صدم هزینه هایی که برای پیدا کردن راحل های عجیب غریب می‌شود در این زمینه جدی سرمایه گذاری بشود دیگر هیچ کشوری مشکل کمبود آب نخواهد داشت طنز عجیبیه که گرما و انرژی و همچنین آب در دسترس انسان باشد ولی انسانی از تشنگی و یا مزارعی از بی ابی تلف بشود مثلا گرمای خورشید در تابستان به حدی هست که آب بخار می‌شود و در زمستان یخ میزند اما انسان بجای استفاده کلان از انرژیه مجانی خود طبیعت دنبال راهکار های پیچیده و پرهزینه برای استفادهای خرد میگردد و در نهایت هم دستاورد خاصی پیدا نمیکند اما جواب‌ همه مساعل و مشکلات طبیعی بشر در خود طبیعت است یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه بشری در راه علم و پیشرفت اینه که شاید اگر البرت انیشتین و یا نیوتون تا امروز زنده بودند و بی دلیل حتی سرفه می‌کردند مورد توجه قرار میگرفت اما اگر یک شخص عادی و گمنام پاسخ بزرگ‌ترین سوالات علمی رو درک کرده باشد چون گمنام است نه توان مطرح کردنش را دارد و نه حتی در صورت مطرح کردن کسی توجه نمیکند چرا که عام مردم جهان فکر می‌کنند امکان ندارد یک انسان گمنامی که تحصیلات عالیه و یا مدارک و مقالات معتبر علمی ندارد بتواند مسعله ای را حل کند که بزرگ‌ترین دانشمندان علوم جهانی نتوانستند البته تا حدی این حالت طبیعی است اما گاهی وقتها حتی بزرگ‌ترین روشنفکران دنیا فراموش می‌کنند که مثلا قبل از نیوتن هم سیب از درخت می افتاد و بر سر دیگران هم خورده بود اما فقط او بود که پرسید چرا سیب بر زمین فرود می اید و نه به سمت عکس و بعد به دنبال علت گشت اما او خوش شانس بود که در انگلستان زندگی میکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *